Tuesday 6 March 2018

Kakak Amni dan Kipas Ajaib serta sedikit HalEhwal Keibubapaan

Salam dari Senaling,

Minggu lepas empat ke lima kali Kakak Amni call. Ini rare. Biasanya makcik ni jarang call. Dulu jadi satu isu jugalah. Tapi sekarang kami dah imun. Dia tak call, maknanya dia sihat sejahtera  dan baik-baik sahaja. Alhamdulillah. Tapi bila dia call, tiga hari berturut-turut tandanya tak okay la kan?

Makcik tu dilanda kerisauan dan dihantui rasa bersalah sebab dia telah 'merosakkan' kipas kelas katanya dalam telefon. Cara dia describe macam kipas tu dah jahanam. Ikut aku, jom ahhh gantikan ja yang baru. Ikut Incik Ayah yang punya kemahiran teknikal yang tinggi, jawabnya kita tengok dulu.

Mari tengok-tengok apa yang makcik ni dah buat dengan kipas ajaib tersebut.

Masalah kecil je ni. Tuk Incik Ayah lah. Tuk aku... Hohohohoiiiii what is the ...?

Peralatan yang aku nampak beliau guna ialah cable tie, ada skru sikit, dan pemutar skru. Macam tu aje. Aku memilih tuk malas nak amik tahu. Kalau aku menyibuk tersilap gaya, aku akan kena warning.

Baik aku kelebet barang makcik ni dalam kelas, sambil komplen macam-macam sebab serabut kot kelas bersepah barang atas meja. Teringin betul aku nak make over kelas makcik ni. Cat semua warna putih. Meja lapik warna putih (kertas putih yang tersohor ialah kertas mahjung). Murah dan besar pulak tu! Langsir tukar warna putih. Serba serbi putih amek kau. Mesti nampak besar dan saujana mata memandang. 

Tapi teringin je lah. Action tiada. Sedangkan kelas kembar yang jarak sekolah ngan rumah tak sampai 3km pun kami tak buat apa-apa. Inikan pula sekolah Amni nun jauh di Pedas. Eh, Pedas ke Kuala Pilah bagi aku jauh. Huhu

Tapi itulah, keinginan nak menceriakan kelas kembar ni memang ada (ingat aku main-main? heh). Bayangkan kembar lain-lain kelas, jenuhlah pulak nak menceriakan dua kelas yang berbeda. Dulu Incik Ayah pernah menceriakan kelas Amni bersama-sama dengan beberapa keluarga yang lain, tahun 2016.

Kesimpulan, tunggu kembar satu kelas lah, kan?

Selesai semua, aku suruh Amni say thank you dan hug Ayah. Anak perempuan bila dah besar, dia ngan ayahnya macam ada gap sikit. Jadi perlu disedarkan walaupun untuk say thank you (she definitely will say thank you) dan hug (yaaa this part is a bit hard, i am a witness of that awkward moment).

Ikut-ikutkan aku sebenarnya menyesal tuk banyak juga perkara bila melibatkan isu parenting. Bila tengok momen-momen InstaFamous aku terasa, kenapa dulu aku tak buat macam ni ngan anak-anak? Aku patut layan anak-anak macam ni dulu. Patut main dengan anak-anak macam ni. Ehhhhh maciam-maciam lah. Lantaklah kalau durang (instafamous) tu fake ke apa ke, tapi memberi kesedaran kepada aku bahawa momen bersama anak-anak tak mungkin berulang. N.E.V.E.R

Aku selalu rasa, kembar untung sebab selepas durang kami dah takde anak kecik. Perhatian memang untuk kembar. Amni ialah seperti anak sulung yang lain (kot), once ada adik mula kena marah, mula kurang diberi perhatian.

Masa kecik Amni tak boleh diulang. Walau pun begitu aku masih bersyukur sebab Amni dapat adik bila usianya 4 tahun. 4 tahun solid tuk dia seorang dan zaman dia kecil smartphone  masih belum berkembang. Online Social Media pun kami (sebagai ibubapa) lambat nak join Alhamdulillah. Bila aku tulis ni, aku tersedar yang sebenarnya Amni masih untung, lebih beruntung sebab tak bersaing ngan benda! Haha

Yasss... 

Anak-anak kami sedang membesar, dan aku akan apply any parenting skills yang termampu aku apply. Its never too late to start over again and again. Aku tak nak menyesal apa-apa pada masa akan datang. Aku rasa semua parent rasa begitu. Paling penting ialah usaha ke arah yang lebih baik, selebihnya bertawakal.

Moga DIA bantu, DIA tolong, DIA lindungi kita semua. Aamiiin.

No comments:

Post a Comment