Thursday 13 April 2017

Perlis Indera Kayangan

Salam dari Senaling,

Pertama kali ke Perlis, terus zooommm ke Padang Besar tahun 2002. Shopping barang kawen bertemankan kawan-kawan IPDA (Institut Perguruan Darul Aman). Belajar lom habis lagi tapi dah gatal nak kawen. Haih.

Kali ni datang, bersama suami yang kita kahwini itu dan anak-anak.

On the way, berkesempatan kami singgah ke Alor Star. Rumah member dari darjah lima. Sedap dia masak mihun goreng.

Dapur beliau bendang view. Perghhh...


Yeay! Kami dah sampai Padang Besar, Perlis Indera Kayangan.

Masuk Perlis sekali lagi pun zooommmm terus ke Padang Besar. Nak kata shopping tak juga. Kami tak membeli apa pun lagi-lagi selepas aku berprinsipkan "Less is More" baru-baru ni. Fuhhhh, lega. Banyak membantu kami berjimat. Berkongsi idea ngan Amni, setiap kali pegang barang Amni akan bersyair, "Minimalis, minimalis..." Kuat psiko anak aku ni rupanya.

Sudahnya kami hanya beli t-shirt tiga helai. Semua untuk anak-anak. Ibu dan ayah pakai t-shirt Jamboree tak pun t-shirt free hasil mengaktifkan diri dengan KAKOM je la.

Bestnya Padang Besar ialah food hunt. Amni dan kembar pulak sangat excited dengan segala apa berkenaan Thailand. Dapat duit syiling bath. Excited. Tengok waiter kedai makan amik order ngan tulisan Thailand. Excited. Nampak motor plat number Thailand. Excited. Insha allah, ada rezeki ibu bawa u alls gi obersi ya.

 Makan disini hari tu. Sedap semua makanannya.

Sempat capture Som Tam ja. Selebihnya? Dapat ja terus tak menyabar nak makan. Hehe

Beriya-iya kembar suh capture pic motor plat Thailand ni.

Selesai makan, kami gerak ke Hotel Kangar atas KFC. Hotel ni memang takkan kau jumpa di Agoda, booking.com, traveloka, hotel.com atau apa-apa yang sewaktu dengannya. Setakat yang aku pergi tahun 2016 memang tak jumpa cari dalam talian ah. Hotel milik bumiputra ni memang aku rekemen sangat-sangat. Harga berpatutan tuk family room. Tu ha no fon kat pic di bawah. Leh call tuk booking.

Lapar tengah malam pun tiada hal. KFC 24 jam beb!

Dinner malam tu kami food hunt di Kuala Perlis. Sampai ja di sana, masuk deretan kedai terus kena kena tarik tangan. Konpius jap. Aku nak survey dulu kot. Nasib baik aku tak pasrah je masa kena tarik tu. Gagah juga aku jalan sampai hujung dan...

"Kak Hana, Kak Hana"
Fofular sangat ke aku sampai datang sini pun orang kenal?

Huih, kawan hat satu opis ni yang gagah jerit nama aku tadi.

Nasib hang jerit, terus aku lepak duk sama kat kedai yang hang duduk ni. Tapi bayar asing-asing noooo... :)

Kedai ni namanya Mona Ikan Bakar. Kawan tadi yang rekemen. Dia pun akak ipar dia yang rekemen. Kira rekemen atas rekemen la ni. Tak kisah la, janji kami sekeluarga kenyang dan puas hati. Masing-masing muka dah macam cekodok. Penat berjalan ya. Cian anak-anak ibu.

Antara menu yang kami order malam tu. Laksa Perlis, ikan stim limau (ikan leh minta half), kailan ikan masin, dan ulam-ulam sambal belacan. Aku rasa ulam sambal belacan ni macam dapat free. Tak ingat plak bila masa kami order. Dah nak masuk lima bulan baru nak update cerita kan. 😂

Esoknya kami pergi Gua Kelam. Pagi-pagi pekena KFC lu. Nak amik hati budak-budak ni sebab perjalanan masih jauh. Alhamdulillah baik, behave ja Amni dan kembar layan nature di Gua Kelam. Syukur.

Jalan masuk ke Gua Kelam. Gerimis tapi gagah nak wefie jugak depan signage ni. Puas hati

Depan pintu gua. Bayaran yang dikenakan sangat murah dan tak hingat berapa :)

Dalam Gua Kelam. Excited ayah, Amni dan kembar. First time masuk gua.

Alkisah Gua Kelam ni ialah bekas lombong bijih timah. Bekerja di sini adalah sangat berisiko sebab masa durang nga sibuk melombong, air deras dari bukit (macam kepala air agaknya) mungkin akan menderu datang dan melemaskan mereka. Yang ini aku baca di pintu masuk. Keadaan itu aku macam leh bayangkan sebab masa kami datang, memang musim hujan dan air dalam gua ni memang dahsyat betul derasnya.

Meh aku share video biar sama-sama feel cane derasnya air dalam Gua Kelam.



Menarik sangat explore Gua Kelam sebab sebenarnya kita boleh buat satu pusingan. Looping omputih bilang. Kami dah hampir sangat nak buat looping tapi tak sedar. Dah nak balik baru perasan. Takpe aku share story by picture. Bagi manfaat pada orang yang berjiwa nature macam kami sekeluarga.

Macam ni, seperti biasa pergi beli tiket di pintu masuk gua dan masuklah kan.

Jalan dalam Gua Kelam proper. Jangan risau kalau nak bawa warga emas masuk gua ni. Jaaaaalan sampai hujung gua kau akan jumpa Secret Garden (perghh nama dah macam judul citer Korea gitew).

Secret Garden, Gua Kelam

Di sana disediakan laluan berbatu, kalau rajin hiking la sikit... 

Kalau hiking dapatlah amik view ni.

 Kalau tanak hiking tapa, jalan santai-santai ja pun layan. Ikut jalan ni sampai jumpa satu papan tanda...

Papan tanda yang bertulis Hidden Trail. Boleh mula hiking dari tangga batu di kiri gambar tu. 

Trail hiking quite proper. Just follow.

Beautiful nature is promised!

Hiking dan turun di laluan yang disediakan... Sepatutnya. Ini yang kami tak buat, kalau kami ikut terus laluan batu tu, kami sepatutnya akan turun di kawasan parking dekat pintu masuk Gua Kelam.

Apa yang kami buat ialah kami hiking dan turun semula di laluan yang kami naik tadi dan patah balik keluar ikut jalan kami masuk melalui Gua Kelam. 

Kelakar pulak bila kami was-was nak turun ikut hidden trail tu, risau sampai Thailand! Kahkah. Bayangkan pulak kena naik semula (patah balik) omaiii. Kalau aku laki bini ja Insha Allah kami harung. Kesian kat kembar sebenarnya. Nak dukung tak lalu la pulak. Play safe. Panjang umur kami datang lagi sini wat looping k. 

Balik dari Gua Kelam singgah jap di Empangan Timah Asoh Tasoh.

Saujana mata memandang hoih. Tak sangka dua belas tahun lalu aku berkayak merentas empangan ni. Nasib baik aku tengok ni selepas aku berkayak. Kalau sebelum... harus aku berdebar lebih.

Ke empangan ni sekadar untuk bergambar ja. Tak tau plak boleh ke tidak masuk ke dalam tu. Plus dah lapar semula.

Disebabkan promosi sakan dari kawan-kawan, gagah kami (aku yang gagah pujuk Incik Ayah sebenarnya) patah balik ke Kuala Perlis. Makan laksa di Kak Su Kuala Perlis. Memang puas hati dapat makan laksa Kuala Perlis. Istimewanya di sini laksa dihidangkan dengan pulut udang. Kalau tak fikir pulut ni angin, mahu aku makan banyak-banyak. Sedap ngat ngat.

Kak Su laksa Kuala Perlis. Kalau google memang ramai rekemen tempat ni.




Kembar memang kurang sikit melayan laksa. Alhamdulillah ada kedai makan berdekatan yang boleh kita angkut terus pinggan dan bawa makan di sini. Lepas habis makan, pulangkan semula pinggan di kedai sebelah ya.

Sebenarnya ada satu lagi dishes popular kat sini. Kuih spera namanya. Macam karipap tapi inti kelapa pedas-pedas seperti inti pulut udang tu. Kalau google memang tau dah kuih spera ni cepat sold out. Kalau datang jam tiga petang cam kami, haruslah habis kannn. Ta mengapa, belum rezeki.

Cukup rasanya kembara kami di negeri terkecil di Malaysia kali ni. Selepas kekenyangan, kami balik semula ke Homestay Cik Am di Gurun Kedah. Rehat. Esoknya tak tahu nak ke mana lagi. Macam nak singgah Ipoh pekena nasi vanggey.

Macammm...

Sambung cerita nanti. Harap-harap itu entri terakhir untuk Kembara Geng Cuti Sekolah bulan November tahun lepas. Hehe

Bermanfaatlah hendaknya entri ni. Amiiin dan bubbye...

No comments:

Post a Comment